ASIAKASPALVELU  |  PERINTÄTOIMISTO

VINKIT JA NEUVOT

Sain perintäkirjeen - mitä seuraavaksi?

perintäasia saadaan hoidettua pois päiväjärjestyksestä maksamalla lasku heti tai sopimalla maksuajasta. Joskus kyseessä on puolestaan erehdys, joka selviää, kun selvitetään yhdessä.

Yritykset kohtaavat monenlaisia tilanteita, myös taloudellisesti haastavia. Meiltä saat inhimillistä ja sovittelevaa palvelua, ihmiseltä ihmiselle.

Ota yhteyttä

Jäikö kysyttävää? Otathan yhteyttä Scalarian asiakaspalveluun – voit odottaa meiltä vastausta 1-2 arkipäivän kuluessa!

Liitä mukaan asiaasi koskeva alkuperäinen maksumuistutus:

Yleisimmät kysymykset perintävaatimuksesta

Alta löydät yleisimmät kysymykset yritys- ja yksityisasiakkailtamme siitä, miten perintä etenee ja millaisia vaihtoehtoja sinulla on. Mikäli et löydä vastausta täältä, voit aina ottaa yhteyttä meihin – autamme mielellämme sinua löytämään parhaan ratkaisun maksuasioihisi.

Ei voi. Jos olet saanut perintävaatimuksen, olet varmasti saanut ensin meiltä laskun ja sen jälkeen maksumuistutuksen. Joskus esimerkiksi osoitteenmuutoksen tai muun poikkeustilanteen vuoksi aikaisemmat kirjeet eivät ole löytäneet perille – voiko sinun kohdallasi olla sattunut näin? Maksamalla laskun pikimmiten asia raukeaa saman tien.

Jos pystyt hoitamaan maksun välittömästi, on asia sillä pois päiväjärjestyksestä. Mikäli sinulla on taloudellisesti haastava tilanne ja tarvitset lisää maksuaikaa, kehotamme ottamaan pikimmiten yhteyttä meihin, ja tehdään yksilöllinen maksusuunnitelma, missä lyhennät velkaa esimerkiksi kuukausittain. Yhteydenottoa ei kannata pantata, olemme täällä sinua varten. Mitä nopeammin asia selvitetään, sitä vähemmän aiheutuu lisäkuluja tai muita vaateita velkojan osalta.

Perintäkirje ei vielä tarkoita luottotietojen menetystä. Kun maksat laskun välittömästi tai otat yhteyttä laskun lähettäneeseen perintätoimistoon, et ole välittömässä vaarassa menettää luottotietojasi. Luottotiedot voi menettää, mikäli asia etenee oikeudelliseen perintään ja saatava joudutaan perimään käräjäoikeuden päätöksellä. Siksi on aina viisaampaa ottaa yhteyttä ja sopia saatavien maksamisesta, kuin antaa prosessin edetä sen pidemmälle.

Maksoitko laskun Scalarialle?
Siinä tapauksessa maksun pitäisi näkyä tilillämme 1-4 pankkipäivän kuluessa, ja sen jälkeen asia on kunnossa.

Maksoitko laskun alkuperäiselle velkojalle?
Siinä tapauksessa otathan yhteyttä meihin ja esität maksutositteen, niin saamme maksun rekisteröityä myös meidän järjestelmäämme.

Mikäli olet sitä mieltä, että saamasi perintävaatimus on virheellinen, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian ja selvitetään asia yhdessä.

Perintätoimisto on velkojan palkkaama taho, jonka tehtävä on pitää huolta siitä, että velkoja saa hänelle kuuluvat maksut mahdollisimman pian eräpäivän jälkeen. Tällainen perintätoimisto on myös Scalaria. Me kuitenkin ymmärrämme, että tilanteita on monenlaisia, ja otteemme perinnässä on sovitteleva ja yhteistyökykyinen. Yleensä avoimella vuoropuhelulla ja yhteisesti laaditulla maksusuunnitelmalla saadaan maksuvaateet hoidettua tarvittavassa ajassa.

Jos velkaantunut taho ei suostu sopimaan maksun hoitamisesta, on perintätoimistolla oikeus siirtyä vapaaehtoisesta perintäprosessista oikeudelliseen perintään. Silloin velkoja jättää haastehakemuksen käräjäoikeudelle, joka tiedottaa velallista haastehakemuksesta. Tässä kohtaa velallisella on vielä 14 vuorokautta aikaa suorittaa maksu sovitusti. Mikäli näin ei tehdä, voi käräjäoikeus langettaa tuomion, josta seuraus voi olla maksuhäiriömerkintä ja mahdollinen ulosottoprosessi.

Me Scalarialla emme luonnollisesti halua, että kukaan joutuisi menemään näin pitkälle perintäprosessissa, vaan pyrimme löytämään ratkaisun maksun hoitamiseen jo prosessin alkuvaiheessa, yhteistyössä asiakkaamme kanssa.

Scalarian vinkit talouden kunnossapitoon

Scalarian neuvot ja vinkit

Haluamme auttaa asiakkaitamme selvittämään mahdollisen perintäasian mahdollisimman nopeasti ja ilman seuraamuksia kenellekään osapuolelle, ja huolehtimaan taloudestaan niin, että se pysyy tasapainossa ja aiheuttaa täten vähemmän päänvaivaa. Siksi kokosimme muutaman neuvon ja vinkin talouden hallintaan liittyen.

Maksamattomista, perintään menneistä laskuista voi tulla maksuhäiriömerkintä, joka pahimmillaan vaikeuttaa luotonsaantia myöhemmin elämässä. Siksi laskut kannattaa maksaa aina ajallaan, jos vain suinkin mahdollista.

Jos tiedät, että et pysty maksamaan laskua ajoissa, ota itse yhteyttä velkojaan ja pyydä maksuaikaa. Yleensä tällainen pyyntö pystytään toteuttamaan, ja se on kaikille parempi vaihtoehto, kuin perintäprosessiin lähteminen. Olemme asiakkaitamme varten.

Kun laitat selkeästi ylös joka kuukauden tiedossa olevat tulot ja menot, saat paremman ja realistisemman kuvan maksukyvystäsi ja pystyt ennakoimaan suurempia hankintoja.

Aivan pienikin säästö on parempi kuin ei mitään. Aloita summasta, joka on sinulle helppo laittaa sivuun joka kuukausi, ja voit sitten kasvattaa sitä pikkuhiljaa mahdollisuuksien mukaan.